Ga toch zingen!

Ga toch zingen!

“Ik kan helemaal niet zingen, joh!”, of “Ik kan geen melodie houden. Als ik met het ene liedje begin, eindig ik met een heel andere, haha!”, of “Alle kinderliedjes zijn zo hoog, dat kan ik helemaal niet halen!”

Herkenbaar?
Uitspraken die ik maar al te vaak van leerkrachten hoor.

Eén van de leuke aspecten van mijn werk is dat ik op verschillende scholen kom en zo veel collega’s spreek. En uiteraard gaat het gesprek dan al snel over de muzieklessen op school. Altijd enthousiast zingend met de kinderen en hopend op nieuw voor mij onbekend repertoire, vraag ik naar de liedjes die worden gezongen. Helaas ben ik dan vaak meteen een desillusie rijker.

Want als ik naar het liedrepertoire vraag, hoor ik regelmatig: “Ik zing eigenlijk nooit met de kinderen.” Om vervolgens met een quasi verontschuldigende glimlach toe te voegen: “Daar hebben we 123Zing voor.”

Zingen voor een groep kinderen kan best eng zijn. Dat is tenminste de ondertoon die ik proef als ik wat langer met meesters en juffen praat. En dat is ook zo. Zeker als je er niet veel affiniteit mee hebt. Maar het hoeft niet perfect. Dit gaat om lekker zingen met de klas, om het plezier en de ontspanning, even als break tussen de lessen door.

Misschien heeft het te maken met de talentmindset die in opkomst is. Een prachtige mindset, talent mag gezien worden. Daar mag je iets mee doen. Maar deze mindset heeft ook een kleine keerzijde. Want onbewust nemen we de geweldig getalenteerde deelnemers die we in shows als The Voice voorbij zien komen als nieuwe norm. En tja, daar kan de gemiddelde juf of meester niet aan tippen. Ook ik niet!

Ik geef het toe, ik ben bevooroordeeld. In mij schuilt altijd een lied, ik hoef maar een half woord te lezen of te horen en er borrelt iets op. Het komt dan ook geregeld voor dat ik in de klas spontaan uitbarst in gezang. Verrassend genoeg raken kinderen hier heel snel aan gewend en wij zingen dan ook vaak. Gewoon, lekker zingen. Niet moeilijk maar plezier maken. Het gaat er dan niet om of je wel of niet de juiste toonsoort pakt. Dat komt later in de muziekles wel. Nu zijn we gewoon samen aan het zingen.

Mijn favoriet is “I’m a Ford”. Hét lied dat ik als eerste met iedere klas zing. Het is niet moeilijk aan te leren want de melodie herhaalt zichzelf, de kinderen zingen zo mee en je kunt er leuke bewegingen bij bedenken. Dikke pret wanneer je woorden vervangt door een beweging. Ideaal om zo even tussendoor te zingen en de boel wakker te schudden bij een concentratiedipje.

Dus zing! Met een fikse dosis enthousiasme doet goed voorbeeld zeker volgen.

En dan richten we ons later tijdens de muzieklessen wel op de brommers en piepers van de klas met leuke stemoefeningen, canons en quodlibets.

Berthea de Boer

Geschreven door 
Berthea de Boer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *