De leerkracht als stuurman/vrouw

De leerkracht als stuurman/vrouw

Het weerbericht houd ik al dagenlang nauwkeurig in de gaten. Windkracht 4, oftewel een matige wind met langere golven en grotere schuimkopjes op het water. Dat wordt een pittige tocht op het water.

Er zijn heel wat berichtjes heen en weer gegaan in de app-groep. Je voelt de spanning stijgen wanneer de wedstrijddatum dichterbij komt. Want, ‘It sil heve’! We gaan als recreantenteam een wedstrijd roeien van 17 kilometer op het Friese water. Ieder jaar proberen wij aan een of twee wedstrijden deel te nemen. Vol goede moed geven wij ons op en op de dag zelf plopt regelmatig de vraag op: Waarom doen we dit ook alweer?

Naast de site van de KNMI is ook de voeding een ‘dingetje’. Om optimaal te willen presteren, is het belangrijk om het juiste voedsel te nemen. Volkorenpasta voor de avond van de belangrijke dag. En dan natuurlijk tijdens de wedstrijd, van havermout-banaan-pannenkoekjes tot de vertrouwde bidon met Isostar.

Al het materiaal is in orde, de bankjes in de sloep zijn afgesteld, de riemen op de juiste plek, het haar strak naar achteren, vaseline gesmeerd en de laatste banaan achter de kiezen. Het is nu wachten op het startschot. We zijn gefocust en onze ogen zijn strak gericht op de stuurman. Met stip op nummer 1, de belangrijkste persoon in de sloep. Hij geeft aan wat, wanneer en hoe we moeten handelen. Naast het tellen van de slagen die wij maken met de riemen in het water is het állerbelangrijkste het motiveren om met alle kracht die je in je hebt te roeien.

De positieve motivatie in vorm van kreten en bemoediging heeft ervoor gezorgd dat ik de hele tocht heb kunnen volbrengen met mijn teamgenoten. Het heeft ervoor gezorgd dat ik er veel plezier aan hebben mogen bleven en dat wij een prestatie hebben mogen leveren die wij van tevoren niet mogelijk hadden geacht. En dit is nu ook precies wat een goede leerkracht doet. Hij of zij heeft zelf plezier in het werk en geeft dit door aan de leerlingen. Zij zitten met een glimlach in het klaslokaal en wachten vol spanning af wat er deze dag zal komen. ’s Ochtends staan zij al met de rugzak in de startblokken in hun straat. Klaar voor een nieuwe schooldag.

De juiste positieve sfeer creëren in de klas is één van de successen om prestaties te kunnen leveren in welke vorm dan ook. Van het geven van een interessante spreekbeurt, meedoen aan een voorleeswedstrijd, zingen tijdens de schoolmusical tot eindelijk wel die lastige deelsommen met rest begrijpen. De leerkracht als stuurman geeft op het juiste moment bemoediging en spreekt vertrouwen uit. Het mooiste compliment wat je kunt krijgen!

De leerkracht als stuurman is geschreven door Annelies Brouwer

Back To Top