Safety first

Safety first

Mem, hoe ziet een boef eruit? Een vraag van mijn jongste dochter, waar ik zo 1,2,3 geen antwoord op heb. Ze wil graag een boef tekenen en vraagt mijn hulp. Ik google op de zoekwoorden ‘boef’ en ‘tekening’ en laat haar een stereotype boef zien; een figuur met een zwart/wit gestreept pak met een zwarte zonnebril voor zijn ogen. Hier was mijn 5-jarige niet tevreden mee. “Ik bedoel een echte!”

Precies deze vragen hebben onze kleinsten ook. En wat zeg je dan…?

Een tekening maken als onderdeel van het verwerkingsproces van een kind. Het heeft ook nogal een impact wanneer er in jouw huis wordt ingebroken. Vragen die bij jezelf als volwassene opborrelen zoals, Waarom? Wanneer? Hoe? Wat? Vragen waar jezelf graag antwoord op wil. Precies deze vragen hebben onze kleinsten ook. En wat zeg je dan…? Een gefilterde versie. We vertellen wat er is gebeurd, maar de details laten wij achterwege. 

Op het moment van de inbraak waren wij gelukkig 1200 kilometer van ons huis verwijderd, vakantie aan het vieren. Na een week kwam het moment om weer terug te gaan. Een spannend gevoel bij het omdraaien van de sleutel in de deur. Wij willen zo graag een veilige thuis voor onze kinderen. Een plek van geborgenheid, waar wij ons beschermd voelen. Hoe kunnen wij dit weer creëren? 

Zie jij elk kind in de klas?

Op school, in de klas is het belangrijkste dat de leerlingen zich ook veilig voelen. Om je veilig te voelen is het nodig dat je gezien wordt en dat je weet welke afspraken er zijn over hoe om te gaan met elkaar.  En hier komt de leerkracht in beeld. Zie je elk kind in de klas? Weet jij wat er speelt in de thuissituaties? Hoe komt de leerling op school, misschien heeft er ’s ochtends al het nodige afgespeeld voordat hij/zij naar school liep. 

Begin de dag met een check-in

Voor het creëren van een positieve en veilige sfeer is het belangrijk dat de leerlingen in verbinding staan met zichzelf en met anderen. Dat zij zich gezien en gehoord voelen. Als leerkracht begon ik vaak de dag met de check-in. De leerling komt in de klas en schrijft zijn naam bij een smiley (blij – neutraal – verdrietig/boos). Een eerste signaal hoe een leerling zich voelt en hierdoor een mogelijke opening om hier verder op door te gaan. Door deze vorm te gebruiken maakte ik het mogelijk om elkaar beter te leren kennen. Zowel voor mij als leerkracht als de leerlingen onderling. Het versterkt de band en de veiligheid. 

En thuis? Sinds deze week hangen er camera’s. Wij voelen ons weer een stukje veiliger.

Back To Top