Juf meester aan de slag als werelddocent

Juf meester aan de slag als werelddocent

 “Hoi, zal ik jullie eens iets geks vertellen?” Nieuwsgierige blikken worden onderling uitgewisseld.
“Ik ben juf, maar ook Meester.”Ik laat bewust even een stilte vallen. “Weten jullie hoe dat kan?” Stiekempjes grinnik ik om de antwoorden die ik krijg. Gelukkig zit er altijd wel een slimmerd bij die mij doorheeft. Als je naam zo mooi is gelinkt aan het onderwijs, heb je altijd een goede ijsbreker voor handen.

Nadat de toon is gezet en de intenties en doelen zijn uitgesproken, beginnen we met een stukje leiderschap. “Stel je voor dat ik jullie zou verklappen hoe je op een natuurlijke manier kunt gaan leiden?” Aan de hand van kleine beeldende opdrachtjes gaan we onderzoeken hoe het nou eigenlijk zit met leiden, maar zeker ook met volgen. Dit is nog niet zo gemakkelijk zeg.

Ken je trouwens de slogan nog ‘Een beter milieu begint bij jezelf’? In mijn ogen is dat niet alleen handig voor in het milieu, maar zeker ook voor jezelf. Hoe goed ken jij jezelf eigenlijk? Laten we een persoonlijk onderzoek gaan doen naar de meervoudige talenten, beschreven door Gardner. Nadat de kids een beetje een beeld hebben geschetst van welke vorm van intelligentie hun wel ligt, eindigen we met een heuse groepschallenge. Lukt het om binnen 15 minuten in kleine groepjes verschillende uitdagingen op te lossen op het gebied van uitvinden, ontwerpen, bouwen en verbinden? Ik hoor al aardig wat natuurlijke leiders spreken.
“Als jij nou gaat bouwen, gaat Simon ontwerpen. Want hij kan zo mooi tekenen…..”

Van al dat harde werken hebben we honger gekregen. Het is tijd om de inwendige mens aandacht te geven, om daarna lekker buiten te spelen. “Weet jij nog wat je graag deed als jong kind?”. Na de pauze blijven we buiten. Wat extra frisse lucht kan geen kwaad. “Wie kan eigenlijk aan mij laten zien hoe je zelfvertrouwen uitstraalt?” Ook onderzoeken we hoe een goede balans en focus je kan helpen tijdens het spelen van een spel. We eindigen met een proef waarbij het motiveren een wel heel belangrijke rol speelt.

Eenmaal weer binnen is het tijd voor een rustig moment waarbij je de tijd neemt om een persoonlijk plan te maken. Investeren in plannen levert uiteindelijk tijdswinst op. Vervolgens kies je een opdrachtkaart uit dat goed past bij jou. Want stel je voor dat je over 80 jaar jouw eigen kleinkinderen mag vertellen hoe jij als kind was, wat zou je dan eigenlijk willen vertellen? We eindigen de dag met een reeks korte maar krachtige presentaties. Tijdens een ren-je-rot-quiz over Jan mag er worden bewogen. Sarah laat ons een prachtige droomhuis zien van kapla. Met Pieter swingen we mee op een pakkende beat van zijn zelfgeschreven rap. Tineke en Elisa entertainen ons met een toneelstuk. Die twee doen altijd alles samen. Als cadeau heb ik binnen een paar uur een mooi beeld van de kinderen gekregen. En als kers op de taart sluiten we de dag krachtig af met een gezamenlijke HAKA, waarmee je altijd een positieve flow in jezelf kunt oproepen, HAKA!

Back To Top